Anlita webbyrå eller bygga hemsidan själv?

Att bygga sin hemsida själv eller anlita en professionell webbyrå är inte bara en fråga om budget och pengar utan även hur ditt företag kommer att uppfattas av dina potentiella kunder.

Om du vill att din hemsida ska se professionell ut och du ska framstå som seriös så bör du anlita en webbyrå. Det finns idag webbyråer i alla prisklasser och du hittar säkert någon som passar för din budget. Men snåla inte mer än nödvändigt. Du får i regel det du betalar för och de allra billigaste alternativen är oftast sämre än om du gör din hemsida själv från någon gratismall.

En professionell webbyrå har tillgång till experter inom alla de områden som krävs för att skapa en riktigt säljande hemsida: art director, UI/UX-designers, webbutvecklare, copywriters, content managers, sökoptimerings-experter, fotografer, illustratörer och andra experter som gör att du kommer att lyckas med din hemsida.

En modern webbyrå kan anpassa sig efter den budget du har och bygga sitt projektteam utifrån det. Kanske måste du välja bort de mest kostsamma delarna, men du kan ändå få en hemsida som vida överträffar dina konkurrenter som har valt en billig standardlösning.

Nackdelen med att göra sin egen hemsida själv är att du troligtvis inte är expert inom alla de områden som krävs för att lyckas. Om du är bra på att installera och ändra i WordPress så är du förmodligen inte lika bra på det grafiska eller på sökoptimering. Det kan även vara svårt att analysera besökarnas beteende på hemsidan och optimera sidorna för att få besökarna att köpa eller kontakta dig om du inte har erfarenhet av det.

När du anlitar en riktig webbyrå så kommer du att få en account manager eller projektledare som är din länk till projektteamet. Han eller hon kommer att ta reda på allt om ditt företag, dina konkurrenter, din målgrupp, dina produkter och tjänster, dina önskemål i stort och hur ni vill arbeta med hemsidan. Sedan sköter han eller hon hela projektet och ser till att du får den hemsida som passar bäst för ditt företag.